maandag 12 september 2011

Nieuws uit Thailand

Hallo Hollanders, 

Ik heb van verschillende mensen begrepen dat ze niet op mijn blog kunnen komen of een reactie kunnen plaatsen.. Ik vind dit erg jammer en ben er mee bezig om het goed te maken.

Zaterdag 10 september
We hadden om 9 uur de wekker gezet zodat we er vroeg uit konden, omdat we nog een aantal dingen wouden doen. Ik had Anne Marije wakker gemaakt omdat ze wou douchen, maar we lagen nog zo lekker en viel weer in slaap. Rond 10 uur werd ik weer wakker en heb ik Anne Marije weer wakker gemaakt maar we waren weer in slaap gevallen. Uiteindelijk gingen we er rond half 12 uit, goed begin van de dag haha ;) We hebben de 'badkamer' eens een groten beurt gegeven, dat was wel nodig. Van boven tot onder hebben we alles gesopt. Wat een schoon gevoel. Daarna hebben we uit de andere het bed opgehaald. Er sliep er steeds een op de grond en dat vonden we toch niet zo fijn. Het was midden op de dag en super heet en wij waren met een bed aan het sjouwen, maar het is gelukt :) We hebben er nu echt helemaal on eigen plekje van gemaakt, super fijn! Verder zijn we de hele avond in ons huisje geweest om alles een beetje op z'n plaats te leggen.

Zondag 11 september
We zijn er om half 9 uitgegaan, want om 10 uur hadden we een huiskerkdienst. Die huiskerkdienst was bij de directeur van onze school. Het was echt heel apart, heb nog nooit zoiets meegemaakt. We waren ongeveer met 20 volwassen en kinderen. Eerst deden we een voorstel rondje, omdat sommigen voor het eerst waren. Je moest vertellen hoe je heette, waar je was geboren en wat voor weer het daar was(waar je was geboren). Toen kregen we een blad met muziek. Er werd gezegt dat je moet doen wat je zelf gewend was. Je moch dus gaan staan of je handen omhoog doen enz. Iedereen liep naar de piano toe, dus liepen wij er ook maar heen. Het was een mooi gezicht hoe we daar stonden en zongen met z'n allen. Tussen de liedjes door begonnen ze opeens te bidden dat was best apart. Nadat we de liedjes hadden gezongen gingen we weer bidden, maar iedereen voor zichzelf en hardop. Dat was heel raar want je hoorde iedereen door elkaar. Daarna gingen we weer zitten en kregen we een stukje brood dat we in soort druivensap konden dopen. Dat stond dus voor het vlees en bloed van Jezus. Het was wel grappig, want toen iedereen had gehad dronk een zoon van de directeur zo die schaal met dat sap leeg, dat was een leuk gezicht. Daarna gingen we 3 stukjes uit de Bijbel lezen. Dat had ook te maken met het brood en de wijn. Gelukkig hadden wij onze eigen Bijbel mee, zodat we goed konden volgen waar het over ging. Je moest ook dingen opschrijven alleen begerepen wij niet zo goed wat. Daarna hebben we er even over gepraat en toen gingen we bidden en was het afgelopen. Ze doen dit elke week bij iemand thuis, dus we gaan er zeker vaker heen! Daarna zijn we naar huis gegaan. We hebben wat gegeten en wat gelezen enzo. Tegen 5 uur ging Anne Marije met Mandy mee naar een soort volleybaltoernooi van de school. Ik had daar zelf niet zo'n zin in dus bleef lekker thuis. Ik was even een eindje gaan lopen tot de straat en had de deur op slot gedaan. Kom ik terug krijg ik dus nooi meer het huisje open. Oneee dacht ik, heb ik weer. Ik ben naar Tracey toegelopen om te vragen of zij me wou helpen. Ook zij kreeg het niet voor elkaar. We zijn naar de familie Stuart gelopen om te vragen of ze wouden helpen. De familie Stuart woont bij ons op het terrein en werkt ook op de school. Naar hun kunnen we toegaan als er wat is. Troy nam de extra sleutel mee om het te proberen. Ook hij kreeg het na een kwartier prutsen niet voor elkaar. Al die tijd had ik buiten gestaan en omdat het warm was waren er veel muggen en ik voelde ze gewoon steken. Uiteindelijk hebben we Jo gebeld, zij regelt alles met deze huisjes. Ze zei je moet de deur naar je toetrekken en het slot ook. En meteen ging hij open, ik was zoooo blij!! Binnengekomen heb ik mijn muggenblulten geteld en het zijn er ongeveer 25. Die heb ik dus in een half uur tijd opgelopen. Ik zit nu de hele dag overal te krabben :p We zijn vroeg naar bed gegaan omdat er weer een drukke week voor de boeg stond.

Maandag 12 september
Om 6 uur ging de wekker weer om naar stage te gaan. Een vrouw is weg, dus we staan nu met 3 leraressen voor de klas. Dat is best wel lasig want soms hebben we gewoon niks te doen. We hopen dat daar snel verandering in komt. Er zit een jongetje bij ons in de klas die uit Korea komt en maar een paar woorden engels kan. Het is aan ons de taak om hem engels te leren. Hij kan nu al tot 10 tellen en een aantal kleuren en dieren benoemen. Het is mooi om te zien hoe het vooruit gaat. Het is altijd leuk om te zien hoe hij doet. Als je wat zegt knikt hij altijd ja terwijl hij niet eens weet wat je zegt. Dat geeft soms leuke acties. Vandaag was Anne Marije hem het woord mouse(muis) aan het leren. Hij wees het plaatje aan en zei mouse. Anne Marije zei excelent, omdat hij dat goed had gedaan. Toen was het heel grappig, want toen zei hij steeds excelent tegen de muis. Hahah en Anne Marije en ik moesten zo hard lachen omdat we het hem bijna verkeer hadden geleerd. Maar later zei hij het gelukkig wel weer goed. De andere juf op de groep(Sandy) riep ons we moesten mee naar de wc komen. Daar zat echt een hele grote soort leguaan, echt zoo eng! Tegen kwart over 5 waren we weer thuis en hebben we hier verderop even wat boodschappen gedaan. We gaan zo eten een voor de rest lekker uitrusten.

Ik zal jullie nog even wat vertellen over het eten. We hebben hier brood en een broodrooster, dus meestal maken we een tosti of roosteren we brood. Er is hier heel weinig voor op brood, alleen wat jam of soort kaas. We zijn dus heel blij met het broodrooster! Maar, vanmiddag hoorde we van een Nederlandse vrouw dat er ook pindakaas en een soort hagelslag is, dus dat gaan we van de week mooi halen. In de ochtendpauze krijgen we een stuk fruit van de school. Maar de 3 keer dat we nu zijn geweest was het steeds banaan en dat lusten we niet dus dat is wel jammer. Tussen de middag krijgen we warm eten op school. Meestals is dat rijst met kip en wat groente. Ik vind het echt heel lekker, maar Anne Marije niet zo. En 's avonds eten we dan meestal weer een broodje. Vanavond gaan we proberen soep te maken met noodles erin, ben benieuwd.

Leuke en grappige weetjes
- Er was tegen ons gezegd dat we zelfstandig terug zouden komen, maar we hebben onze twijfels:p We kunnen we was hier voor aan bij de weg toe brengen waar het voor ons gewassen word. Binnen een paar uur kregen we het al terug. We stonden er echt van te kijken, maar wel super makkelijk. Ook komt er een keer in de week een schoonmaakster langs. Ze is vandaag hier geweest, alleen was er niet veel van te zien. Dus we moeten zelf nog maar even aan de slag.
- Een van de meisje hier in het appartement noemden we steeds Stacey, maar we kwamer er vandaag(na 5 dagen dus) achter dat ze Tracey heet haha..
-Zaterdagmiddag kwamen we er opeens achter dat we de sleutel kwijt waren. We hebben echt alles doorzocht maar konden hem nergens vinden. We konden zolang even de reserve sleutel gebruiken. Zondagochtend gingen we dus naar die huiskerkdienst en kwamen we erachten dat hij gewoon in de buiten kant van de deur zat. Lekker dom! Anne Marije is ook haar haarborstel kwijt en dat is wel best raar. Ze heeft hem de eerste dag nog gehad, maar nu is het nergens meer te vinden.

Zo, ik denk dat dit alles van de laatste paar dagen wel weer was. Ik hoop dat het nog beter gaat lukken met de blog en dat jullie reacties kunnen plaatsen :)

Groetjes Lisa!

5 opmerkingen:

  1. Met genoegen gelezen.
    Weet je ook wat het is als je op eigen benen staat

    gr o en 0 v d W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dat de school die op de foto staat?
    Als jullie terugkomen zijn jullie in ieder geval niet bang meer voor diertjes e.d. Alles wat hier rondvliegt of kruipt is zeker niet niet enger dan een leguaan.
    xxx mam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, Hier is alles goed. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    groetjes van Henk en Heintje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Lisa,

    Leuk om hier te lezen wat je allemaal meemaakt daar in den vreemde.
    Ik heb al een paar keer geprobeerd om een reactie te posten, maar tot nu toe is het nog niet gelukt.
    Ik wens je heel veel succes. Verzamel een hoop mooie herinneringen en geniet er van.

    Groeten van Wilma Tichelaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha leuk zeg!!
    Veel plezier nog & sterkte met je muggenbulten schattie! Zijn dr hopelijk niet nog meer geworden.

    BeantwoordenVerwijderen